Belangrijke overwinning De Meern 1 tegen Monnickendam (3-2)

Monnickendam 1

1 april 2023 14:30

J.R. Waleveld

In een moeizame wedstrijd, waarin De Meern 2 keer op achterstand kwam, toonde het veerkracht en trok het in de slotfase de overwinning tegen Monnickendam over de streep. Het behaalde daarmee 3 zeer belangrijke punten in de strijd om weg te blijven van de play-offs.

Bij De Meern ontbrak Trevor Mulders wegens vakantie. Op zijn positie startte Sander van Laar in de basis. Abel Prins ontbrak eveneens; hij was nog niet hersteld van zijn spierblessure. Vooraf waren de belangen duidelijk. De Meern moest gaan voor de volle winst tegen de tegenstander Monnickendam, dat onder De Meern op de ranglijst staat, om zelf weg te blijven uit de gevarenzone.

Toch speelde De Meern de 1 e helft slecht en slordig en kende een valse start. Door een blunder in de Meernse defensie waar in de opbouw pardoes een bal in de voeten werd gespeeld van een aanvaller van Monnickendam, stond het al in de 5 e minuut op achterstand. De aanvaller wist wel raad met dit cadeautje en kon vanaf de rand van het 16-metergebied de bal prachtig in de linkerbovenhoek krullen (0-1). Kort daarna nog meer pech voor De Meern, dat deze middag geteisterd zou worden door blessures, toen Junior Welten zich al in de 8 e minuut met een hamstringblessure moest laten vervangen door Tim Bijl. Gelukkig kon De Meern in de 10 e minuut de stand weer gelijk trekken, toen Robin Mulder een penalty wegens hands, onberispelijk binnen schoot (1-1).

Daarna leek De Meern zich op te kunnen gaan maken om de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar voor de tweede keer ging de verdediging niet vrijuit toen Monnickendam-speler Jesse Braspenning, in de 20ste minuut, net achter de verdediging zo vrij als een vogeltje aangespeeld kon worden in het stafschopgebied en met een schot in de korte hoek De Meern-keeper Martijn Smorenburg kansloos liet (1-2). 2 minuten hierna kreeg Maarten Nikkesen een grote kans op de gelijkmaker, toen hij op links doorbrak, waarbij hij de uitgekomen keeper ook uitspeelde. Helaas was de voortzetting ondermaats, toen hij de bal inleverde bij de verdediging van Monnickendam. In de 30ste minuut diende de volgende tegenslag zich aan en raakte pechvogel Sander van Laar, niet voor het eerst dit seizoen, geblesseerd en moest zich laten vervangen door Lars Bootsma. Op slag van rust nog een doelkans voor Bob Prins, maar de bal gaat net over.

In de rust werd verdedigende middenvelder Roel van Wiggen vervangen door de aanvallende middenvelder Chahid Harouach. De Meern speelde de 2e helft duidelijk beter en aanvallender. En al in de 52ste minuut zette Maarten Nikkesen met een kopbal de gelijkmaker op het scorebord. Een voorzet vanaf rechts van Noah Samson, kopte hij bij de 2dste paal binnen (2-2).

Dan raakt in de 60ste minuut de 3e speler van De Meern geblesseerd. Remco de Smit moet zich met een knieblessure laten vervangen door Damios Damkalis. De Meern liet zich door deze nieuwe tegenslag niet uit het veld slaan en ging op zoek naar de voorsprong. Het zette Monnickendam flink onder druk en creëerde behoorlijk wat doelkansen. Maar Bob Prins, Chahid Harouach en Tim Bijl, hadden pech in de afwerking en zagen hun kopballen en schoten over en naast het doel gaan. Monnickendam zette er in deze fase één gevaarlijke actie tegenover. In de 75ste minuut kreeg het net buiten het strafschopgebied van De Meern een vrije trap, die door Martijn Smorenburg ternauwernood bij de 2e paal uit het doel gewerkt kon worden. De Meern bleef in de slotfase vol voor de overwinning gaan en zag in de laatste minuut van de reguliere speeltijd haar inzet beloond. Een schot van Tim Bijl ketste via de rechterdoelpaal en linkerpaal het veld weer in, waar Maarten Nikkesen de bal voor de voeten kreeg en van dichtbij zijn 2e treffer van deze middag kon binnenschieten (3-2).

Er volgde nog een spannende fase in blessuretijd, waarin Monnickendam met lange ballen nog de gelijkmaker probeerde te forceren en ook De Meern liet zich niet onbetuigd, maar gescoord werd er niet meer. En zo behaalde De Meern een zeer belangrijke en uiteindelijk verdiende overwinning. Mede door de resultaten van enkele concurrenten steeg De Meern weer een paar plaatsen op de ranglijst naar een gedeelde 8 e positie. Komende (paas)zaterdag is De Meern vrij en volgt over 14
dagen de uitwedstrijd tegen Roda 46.

Opstelling: Martijn Smorenburg, Sander van Laar (30ste Lars Bootsma), Sven Jansen, Remco de Smit (60ste Damios Damkalis) , Noah Samson, Roel van Wiggen (46ste Chahid Harouach) , Robin Mulder, Indy van de Poll,  Junior Welten (8ste Tim Bijl), Maarten Nikkessen , Bob Prins Wissels: Chahid Harouach, Tim Bijl, Damios Damkalis, Lars Bootsma, Pim de Ridder.