De Meern beter en verliest onverdiend van ZOB (1-2)

ZOB 1

3 december 2022 14:30

J.C. Jensch

Opstelling: Martijn Smorenburg, Trevor Mulders, Sven Jansen, Remco de Smit, Noah Samson, Roel van Wiggen (75e Damios Damkalis), Indy van de Poll (60e Damios Damkalis), Robin Mulder, Junior Welten (70e Maarten Nikkessen), Bob Prins (75e Tim Bijl) , Abel Prins

Wissels: Tim Bijl, Maarten Nikkessen, Lars Bootsma, Damios Damkalis, Lorenzo Lassooij, Amine Rahou

Bij De Meern één wijziging in de basisopstelling; Roel van Wiggen speelde voor de geblesseerde Sander van Laar. Omdat ZOB niet wilde meewerken aan een vervroegd aanvangstijdstip in verband met de WK-wedstrijd van Oranje tegen de VS om 16.00 uur, viel het einde van de wedstrijd samen met de openingsfase van Oranje.

De Meern speelde een goede wedstrijd tegen ZOB, de nummer 2 van de ranglijst. Een behoudend spelende ploeg, die op de kansen loerde. De Meern maakte het spel en creëerde in de eerste helft 3 doelkansen. In de 5e minuut stond Junior Welten ineens en misschien wel tot zijn eigen verrassing alleen voor de keeper bij een foute terugspeelbal van ZOB. Helaas verdween deze 100% kans naast het doel.  Drie minuten later de tweede grote kans voor Junior Welten. Deze keer kopte hij de voorzet van Bob Prins bij de tweede paal naast. In de 25e minuut een een-tweetje van de gebroeders Prins in het zestienmeter gebied, die in de korte hoek gepakt kon worden door de ZOB-keeper. De Meern had het betere van het spel en het wachten was op de openingstreffer. ZOB zette daar weinig tegenover, tot de 40e minuut. Bij balverlies in de opbouw bij De Meern, pikte een ZOB speler de bal op en haalde uit op het Meernse doel. Keeper Martijn Smorenburg keerde de hard ingeschoten bal, maar kon niet klemmen. In de rebound verdween de bal alsnog in het doel (0-1). Vlak voor rust zag Robin Mulder een bal net voorlangs het ZOB-doel gaan en net na rust was Bob Prins dicht bij de gelijkmaker toen hij uit de draai vanaf de rand van het 16-metergebied uithaalde maar de bal net naast ging. Die gelijkmaker kwam er even later in de 60e minuut. Nadat ZOB dichtbij de 0-2 was, plaatste De Meern na de uitstekende redding van Martijn Smorenburg, een vlijmscherpe en snelle counter waarbij Abel Prins richting vijandelijk doel sprintte en snoeihard en onhoudbaar uithaalde (1-1). De Meern ging voor meer en ook ZOB trok meer ten aanval. Het had in de 70e minuut het geluk aan zijn zijde toen een afstandsschot via de paal voor de voeten van een aanvaller belandde en een intikkertje voldoende was voor de nieuwe voorsprong (1-2). In de 85e minuut had ZOB nogmaals alle geluk van de wereld toen het goed weg kwam bij een bal van Damios Damkalis. De bal kwam op de binnenkant paal en stuiterde miraculeus via de andere paal weer het veld in, waarna de bal door een verdediger weggeschoten kon worden. In de slotfase lukte het De Meern niet meer de minimaal verdiende gelijkmaker uit het vuur te slepen tegen het stugge ZOB, dat het doel verder schoon wist te houden.

Spelers, staf en het weinige overgebleven publiek konden daarna de overvolle kantine in om, ondanks de eigen nederlaag,  te genieten van de tweede helft en overwinning van Oranje. Volgende week wacht de laatste wedstrijd voor de winterstop, uit tegen koploper Montfoort.