De Meern verliest belangrijk thuisduel van Fc De Bilt (1-2)

Bilt De FC 1

22 april 2023 14:30

J.D.M. Schaft

In een belangrijk duel om afstand te houden van de nacompetitiezone, verspeelde De Meern belangrijke punten tegen concurrent FC De Bilt. Met countervoetbal wist De Bilt de Meernse verdediging te verrassen met 2 doelpunten tot gevolg. En in een spannende slotfase de 1-2 voorsprong vast te houden.

Bij De Meern bleef linksback Noah Samson op de bank. Op zijn plek speelde Remco de Smit. En centraal in de verdediging keerde Sven Jansen na zijn schorsing weer terug in de basis. Voor De Bilt was het een cruciaal duel om met winst uitzicht te krijgen weg te komen uit de gevarenzone. Voor De Meern zou winst lucht geven richting eindfase van de competitie.

De Meern opende de wedstrijd vrijwel direct met een scoringskans. Bob Prins gaf een voorzet op maat vanaf rechts. Bij de 2e paal kopte Robin Mulder de bal maar net over. Al snel kwam het antwoord van De Bilt met een schot dat maar net naast ging bij de van De Meern afkomstige keeper Ruben de Renner. En in de 8e minuut was de Meernse verdediging niet scherp bij een aanval van De Bilt over rechts. De bal werd in het strafschopgebied niet goed weggewerkt, viel voor de voeten van een Biltse speler, die direct uithaalde (0-1).

Daarna volgde een fase waarin De Bilt achterover leunde en De Meern het spel liet maken. Het loerde op de counter met een aantal snelle en gevaarlijke uitvallen. Die leverden geen direct gevaar op. In de 30e minuut kwam De Meern gevaarlijk opzetten over de linkerflank. Sven Jansen gaf een bal diep in het strafschopgebied van De Bilt. Daar legde Robin Mulder de bal met de borst dood terug op Maarten Nikkessen. Die haalde doeltreffend uit in de verre hoek (1-1). Op slag van rust nog een doelkans voor De Bilt, maar bij een lage voorzet kwam de Biltse spits een teenlengte tekort om de bal binnen te schieten.

De 2e helft startte met weer een paar mogelijkheden over en weer. Met in de 50e minuut een schot van Bob prins dat net over de lat in het dak van het doel belandde. Bij een counter in de 55e minuut schoot de Bilt een hard schot recht op keeper Martijn Smorenburg. Deze bokste de bal uit het doel, maar werd in de rebound alsnog gepasseerd met een bal in de linker kruising (1-2). Trainer Jeroen Hoefste gooide hierna een aantal aanvallende wissels in de strijd, in de hoop het tij te kunnen keren. De Meern drong aan, maar wist bij het doel niet echt gevaarlijk te worden. Het gaf op het middenveld ook meer ruimte weg, waar De Bilt af en toe ook handig gebruik van maakte. Maar ook zij wisten niet echt gevaarlijk te worden.

In de 81e minuut was De Meern dicht bij de gelijkmaker toen een afstandsschot van Damios Damkalis op de paal belandde. De Meern gooide er in de slotfase nog een onvervalst “alles of niets” offensief uit, op zoek naar de gelijkmaker. Maar hoe het ook probeerde die te forceren, het wilde maar niet lukken. En ver in blessuretijd kreeg keeper Martijn Smorenburg een rode kaart, toen hij een doorgebroken speler ter hoogte van de middenlijn onderuit haalde, die dreigde alleen op het lege doel af te gaan. Direct hierna floot de scheidsrechter voor einde wedstrijd. De Bilt pakte met deze overwinning 3 belangrijke punten om aansluiting te krijgen met de middenmoot. Mede door de uitslagen van de overige wedstrijden, handhaaft De Meern zich op de 9e plaats.

Opstelling: Martijn Smorenburg, Trevor Mulders (75e Bram van Wiggen), Lars Bootsma, Sven Jansen, Remco de Smit, Chahid Harouach (65e Damios Damkalis) , Robin Mulder, Indy van de Poll (88e Tim Bijl), Maarten Nikkessen (65e Junior Welten), Bob Prins, Abel Prins

Wissels: Roel van Wiggen, Tim Bijl, Noah Samson, Damios Damkalis, Junior Welten, Amine Rahou.