VOG

Wij vinden de zorg voor een veilige omgeving voor iedereen, in het bijzonder voor minderjarigen, essentieel. Ongewenst gedrag in het voetbal komt helaas vaker voor dan men denkt. Het is daarom voor iedere vrijwilliger verplicht om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te vragen.

Veilige sportomgeving

Het aanvragen van een VOG is, naast het hebben gedragsregels, één van de maatregelen waarmee V.V. De Meern een sociaal veilige sportomgeving wil creëren. Een VOG geeft meer zekerheid over het verleden van personen. Daarbij vermindert het de kans dat iemand, die eerder in de fout is gegaan met kinderen, een daaraan gerelateerde functie binnen de sport kan uitoefenen.

Uniformiteit - VOG voor iedereen

Als vereniging willen we uniformiteit creëren. Daarom vragen wij alle vrijwilligers en medewerkers, die direct of indirect in een gezagsverhouding tot minderjarigen jarigen staat, om een VOG te overleggen. Dat betekent in de praktijk dat niet alleen van alle trainers en leiders van jeugdteams geëist wordt een VOG aan te vragen en te overhandigen aan de club, maar dat dat ook gebeurt met bijvoorbeeld scheidsrechters en leden van de jeugdcommissie en het verenigingsbestuur. Pas dan kunnen wij als V.V. De Meern uitstralen dat wij voor de volle 100% achter ons beleid staan en dat wij dit ook van onze leden verwachten.

Seksuele intimidatie binnen de vereniging

De laatste jaren is er ook meer aandacht voor seksuele intimidatie binnen (jeugd)verenigingen. Om die reden staat beleid rond seksuele intimidatie bij de V.V. De Meern hoog op de agenda. Het cliché dat voorkomen belangrijker is dan genezen, opent binnen het thema seksuele intimidatie keer op keer onze ogen.

Het is belangrijk dit onderwerp binnen de vereniging bespreekbaar te maken. Daarnaast voert V.V. De Meern een beleid om seksuele intimidatie zoveel mogelijk te voorkomen. Een goed beleid bevordert een veilig sportklimaat en een goede begeleiding. Neem daarom altijd contact op met een vertrouwenscontactpersoon als jij seksuele intimidatie ervaart.

Procedure aanvraag Verklaring Omtrent Gedrag

Aan het begin van elk seizoen wordt een inventarisatie gemaakt van alle vrijwilligers en medewerkers die in een gezagsverhouding staan tot minderjarigen, maar ook alle personen die de afgelopen 5 jaar geen VOG hebben overhandigd. Voor deze personen wordt de VOG-aanvraagprocedure in gang gezet. Het betreffende lid hoeft hiervoor niet te betalen.

1. Het betreffende lid ontvangt een email waarin hij/zij verzocht wordt een VOG-aanvraag in te vullen. Dit is het emailadres zoals deze in onze ledenadministratie is opgenomen.
  2. Het lid volgt de aanwijzingen uit de email en vult de VOG-aanvraag in. Dat gaat via Internet en daarvoor is een DIGID nodig.
  3. De dienst Justis (Ministerie van Justitie en Veiligheid) neemt de aanvraag in behandeling.
  4. Indien de VOG wordt afgegeven, dan wordt deze meestal binnen 1 à 2 weken (maar zeker binnen 6 weken) over de post naar het huisadres gestuurd. Hiervoor wordt het adres uit de Basisregistratie Personen (voorheen Gemeentelijk Basis Administratie) gebruikt.
  5. Het lid levert de VOG bij de vereniging in, door deze in de postbus te deponeren onder de trap in het clubgebouw (met VOG als opschrift).

Nadere informatie over deze procedure vind je hier: Justis VOG 1 of Justis VOG 2.
LET OP!: Omdat dit voor jou gratis is, word je niet geconfronteerd met iDEAL voor betalingen.

Mocht je vragen hebben, dan kun je deze mailen naar vog@vvdemeern.nl.