Cookie beleid V.V. De Meern

De website van V.V. De Meern is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Binnen de site worden er op dit moment geen analytische cookies gebruikt.

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Taakomschrijving leider

V.V. De Meern is in hoge mate afhankelijk van de inzet en steun van vrijwilligers. Bedankt dat jij een deel van je vrije tijd beschikbaar stelt voor het begeleiden van een jeugdteam van V.V. De Meern. Dit is voor de club en haar jeugdleden van grote waarde. We hopen dat je er zelf ook veel plezier aan beleeft. Om je functie goed te kunnen vervullen, vind je hieronder informatie en taakomschrijving. 

1. Algemeen

Als jeugdleider heb je naast je verantwoording voor je team een voorbeeldfunctie, waarbij je de gedragscode van V.V. De Meern respecteert en uitdraagt. Ga zo goed mogelijk om met de kinderen en hun ouders. Hou daarnaast goed contact met de trainer en de jeugdcommissie. 

De jeugdleider wordt gekenmerkt door een pro actieve houding, draagt een steentje bij tijdens activiteiten en is goed op de hoogte van georganiseerde activiteiten, de website en eventuele vergaderingen. De jeugdleider zorgt ervoor dat diens team goed functioneert en is zich daarbij waarbij bewust van de relatie met de sponsor. Deze maakt het immers mogelijk dat het team kan voetballen.

2. Bezoek wedstrijden en trainingen

Er geldt een verplichte opkomst voor wedstrijden en trainingen. Ouders zijn primair verantwoordelijk voor het wel dan niet bezoeken van trainingen en wedstrijden. Als spelers zonder duidelijke opgave van reden vaker afwezig zijn bij trainingen en wedstrijden, wordt dit door de leider doorgegeven aan de laagcoördinator. Deze zal de jeugdcommissie hierover inlichten.

Indien spelers verhinderd zijn, melden zij zich af bij de trainer (trainingen) en leider (wedstrijden). Uitzondering hierop zijn de trainingen voor de JO8 t/m JO11 pupillen op woensdagmiddag. Deze hoeven zich niet af te melden. De precieze invulling van de communicatie wordt aan het begin van ieder seizoen door de jeugdleider kenbaar gemaakt aan zijn spelers.

3. Informatievoorziening

De wedstrijdschema’s en gerelateerde info zijn te raadplegen op de voetbal.nl-app en op deze website. Tot vrijdagochtend worden wijzigingen op de website verwerkt. Op zaterdagochtend worden, nadat de consul gekeurd heeft, de afgelastingen op de site aangegeven.

Ouders en spelers dienen zich proactief op te stellen met betrekking tot informatie over trainingen en wedstrijden. Aan het begin van ieder seizoen of voor later instromende spelers vindt een uitgebreide informatieoverdracht plaats. Door het lidmaatschap bij V.V. De Meern onderschrijven ouders en hun kinderen de procedures en gedragscodes. Tevens dienen zij regelmatig de website te raadplegen en zich op de hoogte te stellen van de training- en wedstrijdschema’s, de jaaragenda, de contactpersonen, de indelingen van de teams en de mededelingen en oproepen. Indien de verantwoordelijke ouder van een speler niet over internet beschikt, kan dat kenbaar gemaakt worden bij de ledenadministratie. Er zal dan een passende oplossing voor gevonden worden, zodat de informatie toch beschikbaar komt.

Hoewel de jeugdleider voor wat betreft de coördinatie rondom wedstrijden de spin in het web is, wordt er nadrukkelijk de medewerking van de ouders gevraagd. Indien jeugdleiders herhaaldelijk worden tegengewerkt door ouders, wordt hiervan melding gemaakt bij de categoriecoördinator die de jeugdcommissie zal inlichten.

4. Incidentele afgelastingen

De afgelasting zal voor zowel thuis als uitwedstrijden als eerste zichtbaar zijn bij de betreffende wedstrijd in de voetbal app Voetbal.nl. Aanbevolen wordt om deze app te downloaden en te gebruiken. Daarnaast zullen de afgelastingen ook in het wedstrijdprogramma op de website wordt aangegeven. Voebal.nl bevat echter de meest betrouwbare en actuele informatie!

Zodra de consul de wedstrijd afgekeurd heeft, worden de gegevens verwerkt in het systeem.  Als regel zijn de gegevens vanaf 07:30 uur beschikbaar.

Er dient in geen geval telefonisch contact te worden opgenomen met de kantine! De jeugdleider dient de ouders van de spelers te informeren.

5. Algehele afgelastingen

Bij algehele afgelastingen hoeft de jeugdleider zijn team niet te informeren. Ouders kunnen bij twijfel zelf teletekstpagina 603 raadplegen. V.V. De Meern valt onder district West I.

6. Toernooien

De toernooicommissie regelt voor de lagere teams één thuistoernooi toernooi. Het spelen van meer toernooien kan in overleg met de toernooicommissie geregeld worden. Leiders die zelf willen inschrijven op een toernooi dienen dit altijd te melden aan de toernooicommissie. Dit om te voorkomen dat er dubbele inschrijvingen worden gemaakt. De teams zijn verplicht te verschijnen op de toernooien. Bij te weinig spelers dient geleend te worden uit andere teams.

7. Lenen en uitlenen van spelers

Bij het lenen van spelers dient men altijd de leider van het betreffende team waaruit men wil lenen te informeren. Leiders zijn verplicht om spelers t.b.v. andere teams uit te lenen als dit de eigen wedstrijd niet hindert.

8. Afmelden van wedstrijden

Het afmelden van een wedstrijd dient te allen tijde te worden voorkomen. Dit levert altijd een boete van de KNVB op. Probeer bij een tekort van spelers altijd te lenen uit andere teams. Mocht dit echt niet lukken, dan bestaat er nog de mogelijkheid voor het aanvragen van een snipperdag. Meer info hierover bij het wedstrijdsecretariaat junioren of pupillen. Er is nog een allerlaatste mogelijkheid om in overleg met het wedstrijdsecretariaat en de tegenstander de wedstrijd te verzetten.

Taakomschrijving jeugdleider

1. Voor aanvang van het seizoen

De jeugdleider:

  1. Neemt bij aanvang van het nieuwe seizoen de sponsorkleding in ontvangst van de kledingbeheerder en de wedstrijdballen, waterzak en hoedjes (JO8/JO10 t.b.v. uitzetten velden) van de materiaalcommissie. Gedurende een seizoen wordt de kleding uitgeleend aan het team en niet aan afzonderlijke leden. Als regel worden kousen en broeken zelf bekostigd. De aanschaf daarvan gebeurt onder strikte voorwaarden
  2. Het wordt aangeraden de kousen en broeken te merken. Aan jeugdleiders van teams die sponsortrainingspakken hebben, wordt verzocht de pakken te voorzien van gebruikersnamen
  3. Is verantwoordelijk voor de compleetheid en onderhoud van de uitgegeven sponsorkleding. V.V. De Meern hanteert een kledingsvoorschrift. Jeugdleiders dienen op de hoogte te zijn van de inhoud hiervan en erop toe te zien dat hun team het kledingvoorschrift respecteert
  4. Stelt in overleg met de ouders een wasregeling vast, waarbij uitsluitend collectief gewassen wordt conform het geldende wasvoorschrift. In iedere team tas zit een wasvoorschrift. Mocht de jeugdleider in de uitvoering van deze wasregeling geconfronteerd worden met ouders die niet meewerken, kan hij zich wenden tot de jeugdcommissie die passende maatregelen zal nemen
  5. Stelt een app groep samen, t.b.v. informatie rondom wedstrijden en trainingen. Benadruk bij de ouders dat iedereen tijdens wedstrijddagen bereikbaar is en nummerwijzigingen gelijk worden doorgegeven
  6. Informeert nieuwe ouders over de te volgen handelswijze rondom de wedstrijden. Laat als jeugdleider ook weten welke assistentie je van ze verwacht
  7. Organiseert aan het begin van het seizoen een bijeenkomst met alle ouders en spelers voor een kennismaking, maar ook om de taken en verantwoordelijkheden van de leider en ouders te bespreken. Hierbij wordt voor de spelers de team-afsprakenkaart ingevuld waarbij spelers ondertekenen voor de gemaakte afspraken.

2. Organisatie en administratie voor de wedstrijd

De jeugdleider:

  1. Draagt er zorg voor dat de spelers zich op een juiste wijze en voor een bepaald tijdstip afmelden bij de jeugdleider. Dit geeft de jeugdleider reactietijd om in overleg met de trainer elders spelers te lenen, indien er een tekort is
  2. stelt een verzameltijdstip en verzamelplaats vast. Als richtlijn is dit bij thuiswedstrijden dertig minuten van te voren en bij uitwedstrijden zestig minuten van te voren. Bij uitwedstrijden kan er op verschillende plekken worden verzameld (Azotod, Zwembad, Carpoolplaats De Meern - Zuid). Bij deze locaties is voldoende parkeergelegenheid aanwezig. In overleg met de ouders kan ook een ander vertrekpunt worden afgesproken, niet zijnde het sportpark van V.V. De Meern
  3. stelt in overleg met de ouders een vervoersschema vast ten behoeve van uitwedstrijden. Hierbij stelt de leider zich vooraf op de hoogte van het adres, telefoonnummer en route naar de andere vereniging
  4. ziet erop toe dat elke speler de beschikking heeft over een compleet voetbaltenue. De spelers zijn immers het visitekaartje van de club
  5. stelt zich op de hoogte van het feit dat er tijdens jeugdwedstrijden een rookverbod geldt
  6. ontvangt eventueel de scheidsrechter
  7. regelt zelf een spelbegeleider/scheidsrechter bij de JO8 t/m JO12 pupillen. Bij de overige elftallen regelt hij zelf een grensrechter
  8. vult het digitale wedstrijdformulier in
  9. meldt zich bij de uitgifteruimte (thuiswedstrijden)/wedstrijdsecretariaat. De medewerker van de uitgifteruimte is namens de pachter verantwoordelijk voor het beheer van kleedkamer en sleutels. Het is voor de jeugdleider verplicht instructies hierover op te volgen. Bij de uitgifteruimte kunnen ook cornervlaggen en reserveshirts worden opgehaald. De reserveshirts dient men daarna op dinsdagavond tussen 19:30 uur en 20:00 uur gewassen in te leveren bij de uitgifteruimte. Scheidsrechterfluitje kan bij de uitgifteruimte worden aangeschaft
  10. houdt toezicht tijdens het omkleden in de kleedkamer, evenals tijdens de rust en na de wedstrijd. Geef geen aanleiding voor diefstal Zorg ervoor dat kostbaarheden worden ingenomen en de kleedkamers er netjes uitzien. Voor kostbaarheden zijn kluisjes beschikbaar. Het is aan te raden om voor de wedstrijd en in de rust geen buitenstaanders (bijvoorbeeld ouders) in de kleedkamer toe te laten. Op deze manier is aandacht voor het praatje van de trainer/leider gewaarborgd.

3. Organisatie rondom en tijdens en na de wedstrijd

De jeugdleider:

  1. Maakt voor de wedstrijd de opstelling bekend en regelt het aanvoerderschap
  2. zorgt dat iedere speler ongeveer even veel speelt (in niet-selectie teams)
  3. draagt zorg voor een goede en collectieve warming up
  4. handelt naar het feit dat scheenbeschermers verplicht worden gedragen
  5. coacht en motiveert zijn team op een positieve wijze, waarbij hij respect toont voor de tegenstander
  6. ziet er op toe dat tijdens thuiswedstrijden op kunstgras de toeschouwers achter de hekken staan of op het tegelpad tussen veld 5 en 6. Indien noodzakelijk spreekt hij de leider van de tegenstander hier ook op aan
  7. schenkt in de rust aandacht aan zijn team en de individuele spelers. Indien nodig past hij wissels toe en motiveert hij zijn team voor de tweede helft
  8. regelt drinken voor zowel zijn eigen team als de tegenstander. Regel hierbij is dat de junioren in de rust limonade krijgen en pupillen na de wedstrijd
  9. zorgt bij de JO8 t/m JO12 pupillen ervoor dat na de wedstrijd penalty’s genomen worden. Daarvoor zijn maximaal 10 minuten beschikbaar. Let op de voortgang
  10. hiervan, aangezien het noodzakelijk is dat de volgende wedstrijd tijdig begint
  11. zorgt ervoor dat hij na de wedstrijd de spelers en hun trainer/leider bedankt. Dit geldt ook voor de scheidsrechter en grensrechters.
  12. draagt zorg voor het wegzetten van de pupillendoelen in de uitsparingen, wanneer zijn team als laatste team heeft gespeeld. Tevens neemt hij de hoekvlaggen mee en levert deze in de uitgifteruimte
  13. zorgt ervoor dat zijn team na de wedstrijd op de hoogte wordt gesteld over de volgende training, wedstrijd of activiteit
  14. draagt zorg voor het tellen en controleren van de sponsorkleding na een wedstrijd en slaat de kleding op in de teamtas, waarna deze meegegeven wordt aan een ouder die conform het wasschema aan de beurt is
  15. zorgt dat de ballen en de waterzak weer compleet zijn
  16. draagt zorg voor het schoon achterlaten van de kleedkamer na de wedstrijd of training. Tevens controleert hij de kleedkamer van de tegenstander na een wedstrijd en indien deze niet goed schoongemaakt is, draagt hij er zorg voor dat dit wel gebeurt
  17. Ziet er op toe dat de spelers niet met voetbalschoenen de kantine betreden en dat de sporttassen in de daarvoor bestemde rekken worden geplaatst
  18. Douchen wordt door de vereniging niet verplicht gesteld.

4. Organisatie en administratie na de wedstrijd

De jeugdleider:

  1. Dient zowel bij thuis- als uitwedstrijden het digitaal wedstrijdformulier in te vullen
  2. dient bij een rode kaart (ook indien het een bezoekende speler betreft) zo spoedig mogelijk een verslag van het gebeuren te maken. Hier kan later naar gevraagd worden
  3. dient het staken van een wedstrijd te allen tijde te voorkomen. Voor het staken van een wedstrijd worden forse boetes uitgedeeld, waarbij de KNVB in bijna alle gevallen de zijde van de scheidsrechter kiest. De leider dient zo spoedig mogelijk een verslag van het gebeuren te maken. Hier kan later naar gevraagd worden
  4. dient indien nodig wangedrag en ander problemen te rapporteren aan de jeugdcommissie en de ouders
  5. dient ernstige blessures te melden aan de wedstrijdsecretaris en algemeen secretaris voor het opmaken van een ongevallenformulier Indien een speler tijdens een wedstrijd of training letsel met kans op gevolgschade oploopt, moet dit binnen 24 uur worden gemeld bij het jeugdbestuur
  6. registreert de gele en rode kaarten die uitgereikt zijn aan de spelers van het eigen team
  7. zorgt ervoor dat hij regelmatig bijpraat met spelers en ouders.

5. Overige activiteiten

De jeugdleider:

  1. Stelt zich op de hoogte van de actuele EHBO voorzieningen. In geval van thuiswedstrijden is deze informatie bekend bij de uitgifteruimte
  2. informeert bij afgelastingen van wedstrijden de teamleden of ouders via een bericht in de app groep
  3. organiseert bij afgelastingen van wedstrijden vervangende activiteiten
  4. stimuleert de leden van zijn team om zoveel mogelijk te trainen. Als richtlijn is gesteld dat de spelers vijftien minuten voor aanvang van de training aanwezig zijn op het sportpark
  5. organiseert vriendschappelijke wedstrijden, mits hij deze heeft aangemeld bij de wedstrijdsecretaris. De wedstrijdsecretaris bepaalt of de wedstrijd kan plaatsvinden
  6. verwijst een speler, indien deze zich wil afmelden als lid van V.V. De Meern, door naar de ledenadministratie.

Wij hopen dat met het gegeven overzicht van taken en verantwoordelijkheden, je een duidelijk beeld hebt gekregen wat er van een jeugdleider bij V.V. De Meern verwacht wordt. Mocht je onverhoopt nog vragen en/of opmerkingen hebben, kun je je altijd richten tot de Jeugdcommissie. Wij wensen je een plezierig, uitdagend en sportief seizoen toe bij V.V. De Meern.

Jeugdcommissie V.V. De Meern

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!