Ruime uitzege voor De Meern 1 tegen Roda (1-4)

Roda '46 1

15 april 2023 15:00

M.R. van Twiller

Sportpark Burg.Buiningpark
Bavoortseweg 2
3833BM
LEUSDEN
tel. 033-4940689

De Meern behaalde in Leusden een ruime overwinning tegen Roda '46 en speelde één van de betere wedstrijden van dit seizoen. Na een gelijkwaardige eerste helft met op en neer golvend spel, ging De Meern met een 0-1 voorsprong de rust in. Al snel na de hervatting maakte Roda de gelijkmaker, maar liep De Meern, dat in de 2de helft de bovenliggende partij was, halverwege de 2de helft binnen 10 minuten uit naar een 1-4 voorsprong wat ook de verdiende eindstand was.

Bij De Meern ontbrak Sven Jansen in de verdediging vanwege een schorsing en begon Chahid Harouach in de basis. Ook Abel Prins was weer teruggekeerd in de spits. Al in de 5de minuut was Maarten Nikkessen dichtbij de openingstreffer, maar kon de Roda-doelman zijn schot uit de linkerbenedenhoek van het doel tikken. In de 12de minuut mislukte een kopbal van
Abel Prins wat in een slap balletje op het Roda-goal resulteerde. In de 20ste minuut het eerste wapenfeit van Roda toen uit een vrije trap de bal net naast het Meernse doel werd geschoten door een inlopende Roda-speler. Nadat in de 30ste minuut een kopbal van Bob Prins net over ging, werd kort hierna een doelpunt van Roda wegens buitenspel afgekeurd. Een mooie steekpass werd volgens de scheidsrechter in buitenspelpositie opgepikt.

In de 38ste minuut zorgde Abel Prins voor de openingstreffer. Bij een corner, schoot hij in de rebound vanaf de rand van het strafschotgebied de bal snoeihard en onhoudbaar binnen (0-1). Vlak voor rust voorkwam de Roda-keeper met 2 formidabele reddingen een grotere achterstand voor Roda. Tot twee keer toe wist hij twee pegels van eerst Bob Prins en in de rebound Abel Prins, uit zijn doel te werken.

Na rust kwam Roda met een aanval door het centrum al snel op gelijke hoogte (1-1). Roda leek het tij te gaan keren en in de 57ste minuut voorkwam Martijn Smorenburg de voorsprong voor Roda door een schot uit de korte hoek te werken. Roda wist niet verder door te drukken. De Meern nam het heft in handen, kreeg het betere van het spel en besliste de wedstrijd binnen 10 minuten. Eerst was het Maarten Nikkessen die in de 62ste minuut de 1-2 binnen schoot. Vanaf rechts kreeg hij de bal van Trevor Mulders, via Bob Prins, aangespeeld en schoot onhoudbaar binnen (1-2). Kort daarna zorgde aanvoerder Robin Mulder via een penalty wegens hands binnen het strafschopgebied, voor de 1-3.

Hierna deed Roda weer wat terug met een vrije trap die onder de lat kon worden weggetikt voor Martijn Smorenburg. En kwam De Meern goed weg bij een bal op de lat. In de 70ste minuut deelde De Meern de genadeklap uit. De kort ervoor ingevallen Damios Damkalis zette de 1-4 op het scorebord door een vanaf de linkerflank door Junior Welten teruggelegde bal feilloos binnen te schieten. Roda gaf zich gewonnen en zette niet meer echt aan. In de slotfase had Tim Bijl de 1-5 nog op zijn slof, maar raakte hij een voorzet van Junior Welten voor open doel niet goed, waardoor de bal naast ging.

Met deze fraaie overwinning nestelt De Meern zich steviger in de middenmoot van de ranglijst, waar het verschil tussen plaats 5 en plaats 10 slechts 2 punten bedraagt; waar 6 ploegen strijden om weg te blijven van de gevarenzone.

Opstelling: Martijn Smorenburg, Trevor Mulders, Lars Bootsma, Remco de Smit, Noah Samson (77ste Tyrell Zinhagel), Chahid Harouach (60 e Roel van Wiggen) , Robin Mulder, Indy van de Poll, Maarten Nikkessen (Damios Damkalis), Bob Prins (68 e Tim Bijl), Abel Prins (60 e Junior Welten)
Wissels: Roel van Wiggen, Tim Bijl, Damios Damkalis, Tyrell Ziinhagel, Junior Welten, Amine Rahou